Σχέδιο για την αντικατάσταση του στόλου επιβατηγού ναυτιλίας και μείωση του αποτυπώματος CO2


Στόχος του έργου είναι να προωθήσει την πράσινη μετάβαση στην ακτοπλοΐα και να αναπτύξει στρατηγικό σχεδιασμό για τη σταδιακή ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου, σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές απαιτήσεις για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και τον οικονομικό μετασχηματισμό που ενισχύει την ανταγωνιστικότητα.
Ο κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας είναι ύψιστης σημασίας για την Ελλάδα καθώς εξασφαλίζει τη σύνδεση 116 κατοικημένων νησιών με πληθυσμό περίπου 1,4 εκατ. (το 14.6% του συνολικού ελληνικού πληθυσμού) με την ηπειρωτική χώρα. Παράλληλα, ο τομέας αυτός παίζει καθοριστικό ρόλο στην παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας, την πολιτική προστασία,  τη στρατηγική άμυνα, καθώς και στην ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης του τουρισμού και της απασχόλησης.

Ωστόσο, αυτός ο σημαντικός κλάδος της ελληνικής οικονομίας αντιμετωπίζει αυξανόμενη πίεση λόγω πολλών αναδυομένων προκλήσεων, όπως η γήρανση του στόλου, η ανάγκη ευθυγράμμισης του κλάδου με τις πολιτικές μεταφορών, τις στρατηγικές προτεραιότητες και τους στόχους για κλιματική ουδετερότητα, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Στο πλαίσιο των ανωτέρω, το έργο έχει ως αντικείμενο την κατάρτιση αναλυτικής μελέτης, στρατηγικής και ανάπτυξης μηχανισμού χρηματοδότησης για τη σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας με στόχο τη μείωση εκπομπών CO2 και την επιτάχυνση και εξομάλυνση της πράσινης μετάβασης στον κρίσιμο αυτό κλάδο.

Το έργο θα προσδιορίσει τις ανάγκες χρηματοδότησης για την αναβάθμιση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου καθώς και των απαραίτητων συνοδευτικών υποδομών στους λιμένες (σε υψηλό επίπεδο) προκειμένου να υποστηριχθεί η λειτουργία των νέων πλοίων, τον ορίζοντα της επένδυσης, τις πιθανές ωφέλειες / κόστη που θα προκύψουν σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο από το σχέδιο ανανέωσης και το χρηματοδοτικό κενό των φορέων εκμετάλλευσης. Επίσης θα σχεδιάσει και το εργαλείο χρηματοδότησης για τη διευκόλυνση της πρόσβασης των φορέων εκμετάλλευσης σε χρηματοδότηση.

Οι φάσεις υλοποίησης του έργου είναι οι ακόλουθες:
   1. Εκτίμηση των χρηματοδοτικών αναγκών ανανέωσης του υφιστάμενου ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου.
   2. Ανάλυση κόστους – ωφέλειας της ανανέωσης του στόλου και εκτίμηση του χρηματοδοτικού κενού το οποίο θα πρέπει να καλυφθεί.
   3. Σχεδιασμός εργαλείου/μηχανισμού χρηματοδότησης για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού.
Η υλοποίηση του έργου αναμένεται να έχει σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην ελληνική οικονομία και τον πληθυσμό της χώρας καθώς στοχεύει στη διασφάλιση της περαιτέρω βελτίωσης της τουριστικής δραστηριότητας και κατά συνέπεια στην άνοδο της απασχόλησης και ανάπτυξης των νησιών, καθώς η οικονομική τους ανάπτυξη εξαρτάται σημαντικά από τον τουρισμό. Επιπρόσθετα, αναμένεται και ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής μέσω της διατήρησης και διασφάλισης της συνδεσιμότητας των νησιών με την υπόλοιπη χώρα.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στις 994.500 € (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) και θα χρηματοδοτηθεί εξολοκλήρου από το Μηχανισμό (Ταμείο) Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Recovery and Resilience Facility/RRF), ενώ η ολοκλήρωση του αναμένεται τον Ιούνιο του 2025.