Αθηναϊκή Ριβιέρα - Νέος Αστικός Περίπατος


Η Αθηναϊκή Ριβιέρα είναι η ακτογραμμή μήκους περίπου 70 χιλιόμετρων στο νοτιοανατολικό τμήμα του νομού Αττικής, που εκτείνεται από το λιμάνι του Πειραιά έως το ακρωτήριο του Σουνίου. Αποτελεί τη φυσική προέκταση του λεκανοπεδίου προς τη θάλασσα και τη ζώνη φυσικής αναψυχής των κατοίκων της Αττικής.

Το αντικείμενο του έργου, το οποίο περιλαμβάνει την κατασκευή ενιαίου δικτύου ποδηλατοδρόμου και πεζόδρομου, αφορά στην ενοποίηση της αστικής ακτογραμμής της Αθηναϊκής Ριβιέρας μήκους 22 χιλιομέτρων, που εκτείνεται από το Δήμο Καλλιθέας έως το Δημαρχείο του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, διασχίζοντας έξι Δήμους (Καλλιθέας, Παλαιού Φαλήρου, Αλίμου, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Γλυφάδας, Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης).

H Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ (#PPF), εταιρεία - μέλος του Υπερταμείου ωρίμασε το συνολικό μήκος των 22 χιλιομέτρων του έργου και διενήργησε τη διαγωνιστική διαδικασία, σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, την Περιφέρεια Αττικής, τους Δήμους της περιοχής και την ΕΤΑΔ.

Το συνολικό μήκος που χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι περίπου 12 χιλιόμετρα [έναντι των αρχικών περίπου 22 χιλιομέτρων, τα οποία αναφέρονται στο δελτίο του έργου (investment fiche)]. Συγκεκριμένα, η διαφορά αυτή προκύπτει από τα εξής σημεία:

α) Τμήμα από το λιμάνι του Πειραιά έως το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ), μήκους περίπου 4 χλμ., θα υλοποιηθεί ως ξεχωριστό έργο κατασκευής ποδηλατοδρόμου – πεζοδρόμου, από τον Δήμο Πειραιά.
β) Τμήμα από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) έως τα Ολυμπιακά Ακίνητα, μήκους περίπου 1,5 χιλιομέτρου, θα υλοποιηθεί ως μέρος του έργου της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου, με Αναθέτουσα Αρχή την Περιφέρεια Αττικής.
γ) Τμήμα που διέρχεται από τη Μαρίνα Αλίμου – περίπου 1 χιλιόμετρο ποδηλατοδρόμου – πεζοδρόμου εντάσσεται στις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου της από 2020 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ  και του ΤΑΙΠΕΔ, του Ελληνικού Δημοσίου, της ΕΤΑΔ και του παραχωρησιούχου «ΜΑΡΙΝΑ ΑΛΙΜΟΥ – ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΝΕΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ ΑΛΙΜΟΥ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ», σύμφωνα και με την έγκριση του γενικού σχεδιασμού της Μαρίνας Αλίμου (από 13.08.2018 π.δ. – ΑΑΠ 172).
δ) Τμήμα του έργου, μήκους 800 μ. διέρχεται εντός των ακινήτων της  επένδυσης του Ελληνικού.
ε) Τμήμα που διέρχεται από τον Δήμο Γλυφάδας, μήκους περίπου 2,5 χλμ., υλοποιείται ως μέρος του ξεχωριστού έργου με τίτλο «Ανάπλαση Παραλιακού Μετώπου Γλυφάδας», με Αναθέτουσα Αρχή τον Δήμο Γλυφάδας.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του Έργου ανέρχεται στα 19.930.000,00 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α., ενώ ο προϋπολογισμός δημοπράτησης για την υλοποίηση του τεχνικού έργου ανέρχεται σε 19.130.000,00 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α. Το Έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU και υπάγεται στους ειδικούς όρους εκτέλεσης των Δράσεων και Έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας - στα πρότυπα των ευρωπαϊκών πόλεων και θα αυξηθούν οι χώροι πρασίνου, παροτρύνοντας τη χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης, συμβάλλοντας έτσι και στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Η υφιστάμενη κατακερματισμένη φύση της ακτογραμμής και των στοιχείων της περιορίζει την προσβασιμότητα των πολιτών και την αδιάκοπη εμπειρία πεζοπορίας/ποδηλασίας. Στόχος του Έργου είναι να δημιουργήσει τη μεγαλύτερη ενιαία και προσβάσιμη ακτογραμμή στην Ευρώπη, παρόμοια με τη Γαλλική Ριβιέρα, την Ιταλική Ριβιέρα, τη Βαρκελώνη, το Τελ Αβίβ, την Κωνσταντινούπολη κ.λπ. και να προσφέρει επιπλέον ανοιχτό χώρο στους πολίτες, ενθαρρύνοντας την πρόσβαση του κοινού στο παραλιακό μέτωπο.

Η παρέμβαση στοχεύει στη δημιουργία, μέσω της κατασκευής του πεζόδρομου - ποδηλατόδρομου, ενός αναβαθμισμένου ελεύθερου δημόσιου χώρου, που αποδίδεται στους πεζούς και τους ποδηλάτες όλου του λεκανοπεδίου, στην βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος, μέσω της αναβάθμισης της ποιότητας του αστικού χώρου και της στήριξης των υπαρχόντων οικονομικών δραστηριοτήτων, της προσέλκυσης νέων οικονομικών λειτουργιών αλλά και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.

Η επένδυση σκοπό έχει να επιταχύνει την οικονομική και βιώσιμη ανάπτυξη και ευημερία, τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο, καθώς η εφαρμογή της θα συμβάλει στην προσέλκυση παραγωγικών δραστηριοτήτων, ιδιαίτερα στους τομείς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της κυκλικής οικονομίας, της εδαφικής συνοχής και σύγκλισης, της κατασκευής με τη χρήση «πράσινων» υλικών, των ψηφιακών εφαρμογών και προϊόντων κ.λπ. Μέσω του συγκεκριμένου έργου προωθείται η πράσινη μετάβαση και πιο συγκεκριμένα, όλα τα έργα που θα υλοποιηθούν θα στοχεύουν στην ελαχιστοποίηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, επιτυγχάνοντας σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας που θα οδηγήσει σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Σημειώνεται ότι για το έργο υφίσταται πρόβλεψη στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής – ΡΣΑ (Ν. 4277/2014 - ΦΕΚ 156/Α/01-08-2014), καθώς αποτελεί παρέμβαση βιώσιμης κινητικότητας.